“Hayalet trafik” nedir? Neden hiçbir engelin olmadığı yolda trafik sıkışıyor?

Hayalet Trafik Sıkışıklıkları ve Trafik Yılanları

Hepimizin başına gelmiştir; yoğun bir trafik kuyruğunda ilerlerken birdenbire sıkışıp kalırsınız ve önünüze geçildiğinde bir kaza veya engelle karşılaşmazsınız. Peki, bunun sebebini merak ettiniz mi? Muhtemelen “hayalet trafik sıkışıklığı” ya da “trafik yılanı” olarak adlandırılan olgunun içinde bulunmuşsunuzdur.

Görünürde sebepsiz bir şekilde oluşan bu sıkışıklıklar, akışkan dinamikleriyle şaşırtıcı derecede iyi bir şekilde açıklanabilir. Matematikçi ve trafik modeli uzmanı Benjamin Seibold, bu olguyu, “parçalarının toplamından daha büyük, kendi kendini sürdüren bir fenomen” olarak açıklıyor. Trafikte küçük bir değişiklik, kilometrelerce geriye doğru yayılan dur – kalk dalgalarına dönüşebilir.

Düşük yoğunluklu bir yolda, bir sürücünün hafifçe fren yapması genellikle diğer araçları etkilemez. Ancak araçlar belirli bir yoğunluğa ulaştığında – örneğin birbirine 35 metreden daha yakın olduklarında – sistem daha hassas hale gelir. Küçük bir yavaşlama, arkadaki sürücülerin fren tepkisini artırarak bir tür “şok dalgası” oluşturur. Bu dalgalar, otoyollarda birkaç kilometre boyunca ilerleyebilir ve trafiğin tamamen durmasına neden olabilir.

Bu tür sıkışıklıklar özellikle otoyol birleşme noktalarında veya görünürde bir engel olmadan sürekli akış halindeki yollarda meydana gelir. Şaşırtıcı bir şekilde, bu fenomen hemen hemen her ülkede benzer özellikler gösterir ve sürücülerin bireysel davranışları dalganın yayılma hızını genellikle etkilemez.

Ortalama Dalga Süresi ve Uzunluğu

Dresden Teknoloji Üniversitesi’nden Dirk Helbing‘e göre, dur – kalk dalgaları dünya genelinde incelenmiş ve ortalama dalga süresinin 4 ila 20 dakika, dalga uzunluğunun ise 2,5 ila 5 kilometre arasında olduğu belirlenmiştir.

Bu sıkışıklıkları tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da, sürüş alışkanlıklarını iyileştirmek sıkışıklıkların etkisini azaltabilir. Daha fazla mesafe bırakmak, gereksiz fren yapmaktan kaçınmak ve hız değişimlerini minimize etmek, hayalet sıkışıklıkların yayılmasını önlemek için önemli adımlardır. MIT’den Berthold Horn, sürücülerin önde ve arkada araçlar arasında dengeli bir mesafe korumasının trafiği daha akıcı hale getirebileceğini belirtmektedir.

Sonuç olarak, trafik yoğunluğu kritik bir eşiği aştığında, küçük bir hız değişikliği bile büyük bir sıkışıklığa neden olabilir. Bu yüzden sadece kendi sürüş stilimize dikkat etmek değil, trafiğin bütünsel işleyişini anlamak da önemlidir.

Related Posts

Çin’in dev barajı Dünya’nın eksenini değiştirdi: NASA doğruladı

İnsan eliyle yapılan bir mühendislik projesi, Dünya’nın dönüş ekseninde fark edilir bir kaymaya neden oldu.

Güneş’in üstündeki gizli çizgiler ortaya çıktı

ABD’li bilim insanları, Güneş yüzeyinin şimdiye dek elde edilen en net ve ayrıntılı görüntüsünü kaydetti. Güneş’in yüzeyindeki yapılar ilk kez bu kadar yakından ve berrak bir şekilde incelendi.

Huawei FreeBuds 6 ile yeni nesil ses deneyimi

Teknoloji devi Huawei, kablosuz kulaklık serisine yeni bir halka ekledi: FreeBuds 6. Markanın üst düzey modeli FreeBuds Pro 4’ün bir alt segmentinde konumlanan FreeBuds 6, yaklaşık 170 dolarlık fiyat etiketiyle piyasaya sürüldü. Nixanbal adlı …

28 Yıl Sonra filmi neden iPhone ile çekildi?

Danny Boyle ve Alex Garland’ı yıllar sonra bir araya getiren 28 Yıl Sonra filminin çekimlerinde neden telefon kullanıldı?

Wikipedia, yapay zekâ özetlerini şimdilik rafa kaldırdı

Editörlerin tepki göstermeye başlamasının ardından yapay zeka özetlerine dair yapılan denemeler apar topar durduruldu.

Google telefon numaralarını ifşa eden hata ile ilgili duyuru yaptı

Google, saldırganların basit komut dosyaları aracılığıyla Google hesaplarına bağlı özel kurtarma telefon numaralarını yalnızca birkaç dakika içinde ortaya çıkarabilmesine neden olan kritik bir güvenlik açığını giderdiğini duyurdu.