Otomobilde yeni dönem: 1 milyon 400 bin yerine bin 200 lira veriyorlar

Kiralık Araçlar: Ekonomik ve Kolay Bir Ulaşım Yöntemi

Kiralık araçlara olan ilgi her geçen gün artıyor. Bu artışın nedeni, artan alım gücü sorunu ve yüksek bakım maliyetleridir. Birçok kişi, bu masraflardan kaçınmak için araç kiralama seçeneğini tercih etmektedir.

Sektördeki bu yoğun ilgi, sektör verilerinde de kendini göstermektedir. Tüm Oto Kiralama ve Mobilite Kuruluşları Derneği’nin (TOKKDER) 2024 verilerine göre, sektörde 252 bin araç kiralanmış durumda. Bu verilere göre, bireysel araç kiralamalarındaki artış dikkat çekmektedir.

Renault Clio, kiralamalarda en çok tercih edilen araçlardan biridir. Sıfır fiyatı yaklaşık olarak bir milyon 470 bin TL olan bu aracın günlük kiralama fiyatı ise bin 100 ila bin 500 TL arasında değişmektedir.

Şirketlerin filo araç kiralamalara olan talebi her ne kadar yüksek olsa da, son yıllarda bireysel araç kiralamalarındaki artış göz ardı edilemez bir seviyeye ulaşmıştır.

2024 yılının sonunda, oto kiralama sektörünün cirosu 280 milyar TL’ye ulaşmış, devlete ödenen vergi miktarı ise 50 milyar TL olmuştur.

Yaşanan artışın temel nedenleri arasında, araç alım maliyetlerinin yüksekliği, bakım masrafları ve şirketlerin sunmuş olduğu avantajlı kampanyalar yer almaktadır.

Sydney Filo’nun Yönetim Kurulu Başkanı Ozan Tolu, artıştaki en büyük etkenin şirketlerin ve bireylerin maliyetleri en aza indirme isteği olduğunu belirtmektedir.

Tolu’ya göre, araç kiralamaları şirketler için hem finansal hem de operasyonel olarak birçok fırsat sunmaktadır. Kiralamanın getirdiği avantajlar şu şekildedir:

  • Filo kiralama, satın alma maliyetleri, vergiler, bakım, sigorta ve değer kaybı gibi giderleri aylık sabit kira ödemeleriyle kontrol altında tutar. Bu durum, işletmelerin bütçe planlamalarını ve finansal süreçlerini iyileştirir.
  • Araç kiralama, şirketler için yüksek sermaye bağlayan araç alımından kaçınmalarını sağlar. Bu durum, kaynakların ana faaliyetlere yönlendirilmesine olanak tanır.
  • Kiralık filo hizmetleri, bakım, onarım, lastik değişimi, yedek araç temini, HGS/OGS takibi ve hasar yönetimi gibi hizmetleri içerir. Bu durum, işletmenin iç operasyon yükünü azaltır ve personelin stratejik konulara odaklanmasını sağlar.

Kiralık araçlar genellikle yeni ve düşük kilometreli araçlardan oluşmaktadır. Bu şekilde, şirketler daima teknolojik olarak güncel, güvenli ve çevre dostu araçlar kullanmaktadır. Araç filosunun belirli aralıklarla yenilenmesi, şirketin imajını güçlendirir.

Filo araç kiralama masrafları, birçok ülkede vergi matrahından düşülebilir. Ayrıca, araç amortismanı gibi muhasebe yükleri kiralama yönteminde görülmez, bu durum vergi planlamasında esneklik sağlar.

Kiralama firmaları genellikle araç sigorta süreçlerini yönetir. Kasko, trafik sigortası, hasar yönetimi gibi işlemler kiralama kapsamında çözülür ve işletme riskleri profesyonel hizmet sağlayıcılar tarafından üstlenilir.

Araç sayısını iş hacmine göre artırıp azaltmak mümkündür. Proje bazlı ya da mevsimsel yoğunluk yaşayan firmalar için kısa ve uzun vadeli kiralama seçenekleri esneklik sunar.

Bireysel araç kiralamalarındaki artışa işaret eden Ozan Tolu, bu talebin altında yatan sebepleri şu şekilde açıklıyor:

“Sıfır ya da ikinci el araç satın almak, bütçe açısından zor olabilmektedir. Bu nedenle, araç kiralamak, büyük peşinat ödemeden ulaşım ihtiyaçlarını karşılamak için cazip bir seçenek olabilir. Ayrıca kasko, trafik sigortası, vergiler ve bakım maliyetleri gibi masraflar genellikle kiralama şirketi tarafından karşılandığından bireysel kiralama tercih edilmektedir.”

Oto Kiralama Sektöründe Yaşanan Zorluklar

ekonomim haberine göre, oto kiralama sektörü çeşitli zorluklarla karşı karşıya kalmaktadır. Bu sorunlara ilişkin bilgiler şu şekildedir:

“Özellikle sıfır araç fiyatlarının yükselmesi, yeni araç filosu oluşturmayı zorlaştırmaktadır. Döviz kurlarındaki artış nedeniyle ithal araçlardaki maliyet artışı, kiralama fiyatlarına yansıtılmak zorundadır. Ayrıca, araçların kiralama sonrası ikinci eldeki satış fiyatları belirsiz olduğundan sektör için ciddi bir risk oluşturmaktadır. İkinci el araç pazarındaki dalgalanmalar, flota yenileme kararlarını etkileyebilmektedir. Sigorta maliyetlerindeki artış, kiralama şirketlerini zor durumda bırakmaktadır. Hasarlı araçlar, müşteri anlaşmazlıkları ve onarım süreleri, operasyonel sorunlara yol açabilmektedir. Sigorta şirketleriyle yaşanan ihtilaflar, maddi kayıplara ve müşteri memnuniyetsizliğine neden olabilmektedir. Vergi yükleri, amortisman oranları ve KDV düzenlemeleri, sektörün büyüme hızını olumsuz etkileyen faktörler arasında yer almaktadır. Ayrıca, yasal boşluklar ve kayıt dışı faaliyet gösteren kiralama şirketlerinin artması, sektöre zarar verebilmektedir.”

Related Posts

ABD’den beyaz eşyaya yüzde 50 ek vergi geldi

ABD Başkanı Donald Trump’ın ikinci başkanlık dönemiyle birlikte tartışılan vergi uygulamalarına bir yenisi eklendi. Buzdolabı, bulaşık makineleri, çamaşır makineleri, fırın ve ocakların ABD’ye ithal edilmeleri halinde, çelik içeriğine göre yüzde 50 oranında ilave gümrük vergisi uygulanacak.

Borsa günün ilk yarısında sert yükseldi

Borsa İstanbul’da BIST 100 endeksi, günün ilk yarısında sert yükseldi. Borsa yüzde 1,7 değer kazanarak 10.251,94 puana çıktı.

Ara zam artık acil! Yoksulluk 85 bini aştı, açlık asgariyi yedi bitirdi

Türk-İş’in yayınladığı Haziran 2025 açlık ve yoksulluk sınırı araştırmasına göre, Ankara’da yaşayan dört kişilik bir ailenin sadece gıda için yapması gereken aylık minimum harcama tutarı 26.115 TL’ye ulaştı. Gıda dışındaki temel ihtiyaçlar—kira …

Araç sahipleri dikkat: Kasko ve trafik sigortasında değişiklik yarın başlıyor

Araç sahiplerini yakından ilgilendiren bir düzenleme 1 Temmuz 2025’te yürürlüğe giriyor. Kasko ve trafik sigortası sisteminde pert sayılma kriterleri değişiyor. Artık hasar oranı yüzde 60’ın altında olan araçlar tamiratla trafiğe dönebilecek.

Borsa günün ilk yarısında yükseldi

Günün ilk yarısında yükseliş eğiliminde hareket eden BIST 100 endeksi, saat 13.00 itibarıyla önceki kapanışa göre 340,91 puan ve yüzde 3,62 artışla 9.745,8 puana yükseldi. Toplam işlem hacmi 75,3 milyar lira oldu. Bankacılık endeksi yüzde 6,85 …

Hırvat sanayisinde düşüş sürüyor

Hırvatistan’ın sanayi üretimi 2025 Mayıs’ında yıllık bazda yüzde 1,7 artış gösterse de, bir önceki ay kaydedilen yüzde 6,5’lik üç ayın en yüksek artışından belirgin bir yavaşlama yaşandı. Bu oran, 2024 Kasım’ındaki daralmadan bu yana sanayi …